Hoppa till sidans innehåll
Koti » Ansvarsmuseum » Adoptera ett monument » Hällmålning vid Juusjärvi i Kyrkslätt adopterad

Västra Nylands museum och Suomen muinaistaideseura har slutit ett avtal för adoption av hällmålningen vid Juusjärvi i Kyrkslätt. Juusjärvi är den första adopterade fornlämningen i Adoptera ett monument verksamheten som inletts år 2021 vid Västra Nylands museum. Samtidigt är Juusjärvi den första adopterade hällmålningen i Finland. Syftet med adoptionen är att säkerställa bevarandet av en värdefull fornlämning för kommande generationer.

De förhistoriska hällmålningarna vid Juusjärvi är en av de åtta kända hällmålningsplatserna i Nyland. Hällmålningarna har målats på en brant bergsvägg vid stranden, i två olika fält kan man bland annat se flera människofigurer, bilder av händer samt djurfigurer av vilka man tydligast urskiljer ormar och fiskar. Hällmålningen vid Juusjärvi har hittats år 1963 och definieras som ett arkeologiskt objekt av riksintresse.

Klippväggen med hällmålningar ligger mitt bland privata gårdar och då man besöker platsen bör man komma ihåg att allemansrätten inte gäller gårdsplaner. Suomen muinaistaideseura och Västra Nylands museum rekommenderar att man besöker hällmålningarna vintertid, de syns då bättre än under andra årstider och man kan ta sig till platsen längs isen från Juusjärvis norra ända.