

Järnvägen
Miniatyrånglok “Hangö
Minatyrångloket Hangö är byggd i skalan 1:8 efter orginalritningar till veteranångloket Heikki med nummer 555. Denna typ av lättare ånglok var bra lämpade för finländska förhållande och tillverkades i många exemplar, både av Tampella och Lokomo i Tammerfors samt Schwartzkopff i Tyskland. Heikkin trafikerade på våra järnvägar mellan alltsedan 1915 ända till 1970-talet.
Orginalångloket Heikki med nummer 555 finns bevarad vid Järnvägsmuseet i Hyvinge. Miniatyren är byggd av Jan-Eric Nyström

Golvur, 1870-tal
Golvuret stod ursprungligen i Ekenäs järnvägsstationens väntesal, vägg i vägg, med den trekantiga stationsklockan på utsidan av stationshuset. Uren är tysktillverkade av J.F. Weules urfabrik (nr. 232) och hör till en av J.F. Weules urmodeller från 1870-talet. Golvuret och stationsklockan på perrongsidan var ursprungligen en enhet. Tiden i stationsklockan på perrongsidan styrdes nämligen med hjälp av golvuret i väntrummet, via en axel som gick genom väggen, mellan de båda urverken.
I samband med att järnvägen mellan Hangö och Hyvinge bygggdes 1871-1873, invigdes även Ekenäs järnvägsstation, som hör till en av tre ursprungliga järnvägsstationer längsmed Hangö-Hyvinge banan. Ekenäs järnvägstation är ritad av arkitekt Knut Nylander och öppnades 8. oktober 1873.

Text: Lena Dahlberg
Redaktör: Kim Svennblad
Video produktion:
Fotograf och editering: Linus Westerlund
Regi: Kim Svennblad
Redaktör: Kim Svennblad
Producent: Raseborgs museum
Intressanta länkar
Länkar gällande Hangö-Hyvinge banans 150 års jubileum och traditionståget Valtteris åkturer.
https://rautatiemuseo.fi/fi/hanko-hyvinkaa-rata-150-vuotta-juhla-ajo
https://rautatiemuseo.fi/fi/hangon-radan-150-vuotisjuhla-hyvinkaalla
Länkar gällande minityrångloket:
http://www.sparetimelabs.com/animato/animato/3003/3003bm.html
http://www.sparetimelabs.com/animato/animato/3003/index3003.html