Hoppa till sidans innehåll
Närbild av sida på ånglok där enbart ett drivhjul syns. Ovanför numret 555 i gult, bottenfärg vagnsgrön
Koti » Utställningar » Järnvägen

Järnvägen

Vid medlet av 1800-talet steg Finland in i en ny tid. Antågandet av järnvägen med sina starka ånglok blev småningom verklighet. Hangö-Hyvinge banan förklarades klar för trafik den 8 oktober 1873. Bild: Kim Svennblad

Miniatyrånglok “Hangö

Minatyrångloket Hangö är byggd i skalan 1:8 efter orginalritningar till veteranångloket Heikki med nummer 555. Denna typ av lättare ånglok var bra lämpade för finländska förhållande och tillverkades i  många exemplar, både av Tampella och Lokomo i Tammerfors samt Schwartzkopff i Tyskland. Heikkin trafikerade på våra järnvägar mellan alltsedan 1915 ända till 1970-talet.  
 
 
Orginalångloket Heikki med nummer 555 finns bevarad vid Järnvägsmuseet i Hyvinge. Miniatyren är byggd av Jan-Eric Nyström 

Ånglok, minityr, i lagerutrymme. Lokets längd 120cm. Hytten röd med text i gult "Hangö"
Loket i Samlingsmagasin Leira.

Golvur, 1870-tal 

Golvuret stod ursprungligen i Ekenäs järnvägsstationens väntesal, vägg i vägg, med den trekantiga stationsklockan på utsidan av stationshuset. Uren är tysktillverkade av J.F. Weules urfabrik (nr. 232) och hör till en av J.F. Weules urmodeller från 1870-talet. Golvuret och stationsklockan på perrongsidan var ursprungligen en enhet. Tiden i stationsklockan på perrongsidan styrdes nämligen med hjälp av golvuret i väntrummet, via en axel som gick genom väggen, mellan de båda urverken.  
 
I samband med att järnvägen mellan Hangö och Hyvinge bygggdes 1871-1873, invigdes även Ekenäs järnvägsstation, som hör till en av tre ursprungliga järnvägsstationer längsmed Hangö-Hyvinge banan. Ekenäs järnvägstation är ritad av arkitekt Knut Nylander och öppnades 8. oktober 1873. 

Interiör med högt rakt golvur. Framför till höger ett cafébord med tre stolar framför fönster med vit gardin. På bordet två kaffekoppar med fat, därtill en assiet med två kringlor. Till höger skymtar palmblad
Ett likadant golvur finns i Hyvinges gamla stationsbyggand som idag är en del av Finlands järnvägsmuseum.

Text: Lena Dahlberg
Redaktör: Kim Svennblad
Video produktion:
Fotograf och editering: Linus Westerlund
Regi: Kim Svennblad
Redaktör: Kim Svennblad
Producent: Raseborgs museum

Intressanta länkar

Länkar gällande Hangö-Hyvinge banans 150 års jubileum och traditionståget Valtteris åkturer.

https://rautatiemuseo.fi/fi/hanko-hyvinkaa-rata-150-vuotta-juhla-ajo

https://webshop.trafiikki.fi/matkalippu-perinnejuna-valtteriin-hanko-hyvinkaa–radan-150v-juhla-ajolle-8102023

https://rautatiemuseo.fi/fi/hangon-radan-150-vuotisjuhla-hyvinkaalla

Länkar gällande minityrångloket:

http://www.sparetimelabs.com/animato/animato/3003/3003bm.html

http://www.sparetimelabs.com/animato/animato/3003/index3003.html

Dela

Läs även

Kolmila

Många är bruken i vår region så som Fiskars, Billnäs, Åminnefors och Fagervik för att nämna några. Alla behövde träkol för att hålla igång sin verksamhet.

Läs mera

Martti Peitso 1924–1994

Pärlor ur museets samlingar. Bland museets konstsamling, som främst består av tavlor, sticker en större samling skulpturer ut ur mängden.

Läs mera

Familjen Fagers fina glasnegativsamling 

Bildsamlingen efter familjen Fager innehåller drygt 800 glasnegativ som samtliga har digitaliserats i ett särskilt projekt under sommaren och hösten 2023, med stöd från undervisnings- och kulturministeriet.

Läs mera