Hoppa till sidans innehåll
Närbild av sida på ånglok där enbart ett drivhjul syns. Ovanför numret 555 i gult, bottenfärg vagnsgrön
Koti » Utställningar » Rautatie

Rautatie

Suomi siirtyi 1800-luvun puolivälissä uuteen aikakauteen.Rautateistä ja niissä liikennöivistä voimakkaista höyryvetureista tuli askel askeleelta todellisuutta. Hanko-Hyvinkää rata otettiin käyttöön 8.10.1873. Kuva: Kim Svennblad

Pienoismallihöyryveturi ”Hangö”

Höyryveturi Hangön pienoismalli on rakennettu suhteessa 1:8 museohöyryveturi Heikin alkuperäispiirrustusten mukaan numerolla 555.  Tämäntyyppinen kevyempi höyryveturi sopi hyvin Suomen olosuhteisiin ja sitä valmistettiin useita sekä Tampellassa että Lokomossa Tampereella, kuten myös Schwarzkopffilla Saksassa. Heikki liikennöi rautateillämme vuodesta 1915 lähtien aina 1970-luvulle saakka.

Alkuperäistä höyryveturi Heikkiä numerolla 555 säilytetään Rautatiemuseossa Hyvinkäällä. Pienoismallin on rakentanut Jan-Eric Nyström.

Pienoismalli höyryveturista, pituus 120 cm ja korkeus n 45 cm.
Veturi kokoelmakeskus Leirassa. (Hangon museon kokoelmat)

Kaappikello, 1870-luku

Kaappikello seisoi alun perin Tammisaaren rautatieaseman odotussalissa, seinänaapurina rakennuksen ulkopuolella asemalaiturilla olevalle kolmikulmaiselle asemakellolle. Kello on valmistettu Saksassa J.F. Weulen kellotehtaassa (nro 232) ja kuuluu J.F. Weulen 1870-luvun malleihin. Kaappikello sekä asemakello olivat yhtä kokonaisuutta. Asemalaiturin kellon aika säädettiin nimittäin odotushuoneen kaappikellon mukaan, kellot yhdistävän, seinän läpi kulkevan akselin avulla.

Samanaikaisesti Hangon ja Hyvinkään välille 1871 – 1873 rakennetun rautatien kanssa vihittiin käyttöön myös Tammisaaren rautatieasema, joka kuuluu kolmen alkuperäisen aseman joukkoon Hanko-Hyvinkää -radalla. Tammisaaren rautatieaseman on suunnitellut arkkitehti Knut Nylander ja se avattiin 8. lokakuuta 1873. 

Asemarakennuksen kahvila missä ikkunan edessä kahvilapöytä ja kolme tuolia. Pöydällä valkoinen pöytäliina, kaksi kahvikuuppia aluslautaineen ja lautanen jossa kaksi rinkeliä.Taustalla vaaleanharmaa kaappikello.
Samanlainen kaappikello on myös Hyvinkäällä asemarakennuksessa, joka on nykyään osa Suomen Rautatiemuseota. 

Teksti: Lena Dahlberg, suomennos Natalia Teikola

Toimittaja: Kim Svennblad

Videotuotanto:

Kuvaus ja editointi: Linus Westerlund

Ohjaus: Kim Svennblad

Toimittaja: Kim Svennblad

Suomennos: Laura Laukkanen

Mielenkiintoisia linkkejä:

Linkkejä koskien Hanko-Hyvinkää radan 150 vuotis juhlat ja perinnejuna Valtterin juhla-ajoa.

https://rautatiemuseo.fi/fi/hanko-hyvinkaa-rata-150-vuotta-juhla-ajo

https://webshop.trafiikki.fi/matkalippu-perinnejuna-valtteriin-hanko-hyvinkaa–radan-150v-juhla-ajolle-8102023

https://rautatiemuseo.fi/fi/hangon-radan-150-vuotisjuhla-hyvinkaalla

Linkkejä koskien pienoismallihöyryveturia:

http://www.sparetimelabs.com/animato/animato/3003/3003bm.html

http://www.sparetimelabs.com/animato/animato/3003/index3003.html

Dela

Läs även

Kolmila

Många är bruken i vår region så som Fiskars, Billnäs, Åminnefors och Fagervik för att nämna några. Alla behövde träkol för att hålla igång sin verksamhet.

Läs mera

Martti Peitso 1924–1994

Pärlor ur museets samlingar. Bland museets konstsamling, som främst består av tavlor, sticker en större samling skulpturer ut ur mängden.

Läs mera

Familjen Fagers fina glasnegativsamling 

Bildsamlingen efter familjen Fager innehåller drygt 800 glasnegativ som samtliga har digitaliserats i ett särskilt projekt under sommaren och hösten 2023, med stöd från undervisnings- och kulturministeriet.

Läs mera